کد مطلب:34301
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:20
نظام امامت در اسلام چه ويژگيهايي دارد؟
نظام اسلام كه همان نظام امامت و حكومت شرعي است، نه حكومت از پائين به بالا است، و نه فرمانروايي از بالا به پائين است، بلكه نظام خدا است كه همه در آن، مجري احكام خدا ميشوند، و حكومت و امارت، چنانكه امير المؤمنين (ع) در پاسخ ابن عباس فرمود، وسيلة اقامة حق، و دفع باطل است و اگر از اين حدّ و اين شعار كه اقامة حق، و دفع باطل است، خارج باشد، نه حكومت شرعي است و نه اطاعت از آن واجب است.
در اين نظام همة متصدّيان امور در اجراي احكام خدا مسئولند، و هيچ مادوني از مافوق، در تخلّف از قانون، و قانون شكني، و معصيت خدا، نبايد اطاعت كند، و هيچ مقامي، حتّي شخص خليفه، نميتواند از مردم توقعي غير از عمل به احكام الهي و اطاعت از قانون داشته باشد. در اين نظام براي بدست آوردن مقامات، چنانكه در نظامات ديگر انجام ميشود، بين اشخاص مسابقه و مزاحمت نيست و اگر كسي براي كسب علوّ و برتري شخصي يا گروهي، بخواهد مقامي را بدست آورد، صلاحيّت آن مقام را ندارد.
در اين نظام، مقام، تعهّد و تكليف آور است و هر چه مقام انسان حسّاستر و حدود قلمرو آن وسيعتر باشد، مسئوليّت و تكليفش بيشتر ميشود و ارزش صاحب هر مقامي به ميزان خلوص نيّت و حسن معاملهاي است كه در عمل داشته باشد. بسا كه يك رفتگر براي حسن نيّت و خلوصي كه در كار خود دارد و مراقبتي كه براي خدا در انجام وظيفه نشان ميدهد، از حاكم شهر و والي استان شريفتر و در درگاه خدا عزيزتر باشد.
در اين نظام همان طور كه «عديّ بن حاتم» در وصف امير المؤمنين (ع) به معاويه گفت:
«لا يَخافٌ الْقَويُّ ظُلْمَهُ وَ لا يَيْأَسُ الضَّعيفُ مِنْ عَدْلِهِ»
[هيچ كس و هيچ نيرومندي از ستم او نميترسد، كه از سر خشم و احساسات، او را بيش از كيفر قانوني كيفر دهد؛ و هيچ ضعيفي از عدالت او مأيوس نميشود كه به ملاحظه قوي، حق ضعيف را از او نگيرد.] چنانكه علي(ع) فرمود:
«اَلذَّليلُ عِنْدي عَزيزٌ حَتّي آخُذَ الْحَقَّ لَهُ وَ الْقَوِيُّ عِنْدي ضَعيفٌ حَتّي آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ» (نهجالبلاغه/خطبة37) [ذليل، پيش من عزيز است تا اينكه حق را (از ظالم) برايش بگيرم، و قوي، پيش من ضعيف است تا اينكه حق(ضعيفها) را از او بگيرم.]
و بالاخره، اين نظام امامت است كه تبلور عقيده توحيد در آن ظاهر ميشود، و جامعه بي امتياز توحيدي، و امّت واحد، و دين واحد و قانون واحد و حكومت واحد و جهاني و هميشه نو و مترقّي اسلام را، تحقق ميبخشد.
امامت و مهدويت ج 1- تجلي توحيد در نظام امامت
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.